هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

تکنولوژی هایی که به دستگیری مظنون دوم بمب گذاری بوستون کمک کردند


دومین مظنون در ماجرای بمب گذاری ماراتن بوستون، جوهر سارنایف، بعد از 5 روز ایجاد ناامنی و ترس دستگیر شد و در حالی که اعتبار به دام انداختن او به ماموران آژانس های امنیتی امریکا رسیده، باید گفت که تکنولوژی هم نقشی حیاتی در این میان داشته.


A-Smartphone-negahbaan.jpg

   
 یک تلفن هوشمند.
بلافاصله بعد از انفجار بمب در نزدیک خط پایان، دیوید گرین تلفن هوشمندش را بیرون آورد و یک عکس از آشوب و دود ثبت کرد. بعد تلفنش را در جیب گذاشت و شروع کرد به کمک به قربانیان محل انفجار. عکس گرفتن از صحنه ای که مقابل خود می بینیم، درست مثل نگاه کردن، تبدیل شده به کاری غریزی. چیزی که گرین نمی دانست این بود که عکس او تبدیل خواهد شد به واضح ترین تصویر ثبت شده از چهره مظنون دوم در این حادثه.

به بخش سمت چپ-پایین عکس دقت کنید؛ جوهر سارنایف با آن کلاه سفید بیس بال کاملاً قابل تشخیص است. در عکس اصلی (با رزولوشن بالا) کاملا چهره او پیدا است و دارد آرام و بدون استرس از صحنه دور می شود. نکته مهم این بود که در عکس بالا، کوله پشتی او که در سایر عکس ها و فیلم های دوربین های امنیتی ثبت شده، وجود نداشت. بمب در همان کوله پشتی بود.

Surveillance-cameras-negahbaan.jpg

  دوربین های نظارت و مراقبت. برای شروع تعقیب جنایتکاران در ماجرای بمب گذاری، اف بی آی تا جایی که ممکن بود تصاویر و ویدیوها را استخراج کرد و کنار هم قرار داد تا بتواند چگونگی وقوع حادثه را به طور دقیق متوجه شود و حتی مظنونین را شناسایی کند. عجیب نیست که بهترین قطعه عکس از مظنونین بمب گذاری را چشم فراگیر یکی از دوربین های نظارت و مراقبت ثبت کرده بود. دوربین فروشگاه Lord & Taylor که درست آن سوی خیابان محل انفجار بمب دوم بود، این تصویر را گرفت.

در ویدیو مشخص است که سارنایف کوله پشتی اش را در محل وقوع انفجار دوم بر زمین می گذارد و به راهش ادامه می دهد. همین فریم ها بودند که کلیدی شدند برای اف بی آی تا با انتشار تصاویر ناواضح آن دو نفر، از مردم بخواهد هویت آنها را تشخیص دهد. دیوید گرین یکی از آنهایی بود که در عکس خودش به دنبال این چهره ها گشت.

Explosive-Ordnance-Disposal-negahbaan.jpg

  ربات کشف و خنثی سازی بمب. بلافاصله بعد از انفجار، گروه خنثی سازی محلی به همراه تیم خنثی کننده بمب از نیروی دریایی، در محل حاضر شدند تا بسته های انفجاری دیگری را که احتمال می رفت کار گذاشته شده باشد، پیدا کنند. همین طور که شایعات در توییتر، ردیت و سایر شبکه های اجتماعی می چرخید، اهمیت تشخیص خطر واقعی از یک کوله پشتی عادی که صاحبش از ترس انفجار آن را بر زمین انداخته و گریخته بود، بیشتر می شد. ربات هایی نظیر آنچه در بالا می بینید، به کمک این تشخیص مهم آمدند.

این ربات های کشف و خنثی سازی از سال 2000 در نزدیک به 40 کشور مشغول ایفای نقش هستند. دست رباتیک که می تواند تا 2.7 متر بلند شود به همراه یک جفت دوربین و ابزارهای لازم برای خنثی سازی هر گونه تهدیدی، تبدیل به دست و چشم متخصصین خنثی سازی بمب می شوند.

Forward-Looking-Infrared-Cameras-negahbaan.jpg

  دوربین های مادو قرمز پیشرفته. بعد از اینکه مقررات منع آمد و شد در شهر واتر داون (محل بمب گذاری) برداشته شد، یک شهروند که هنوز ناشناخته مانده از خانه اش بیرون آمد تا از این آزادی لذت ببرد. آن موقع بود که او متوجه شد قایقش آغشته به خون است و به احتمال زیاد، یک نفر در زیر روکش برزنتی آن پنهان شده. نیروهای امنیتی برای اینکه مطمئن شوند او همان جوهر سارنایف است، از دوربین های مادون قرمز پیشرفته استفاده کردند.

به این شکل و با کمک سنسورهای مخصوص تشخیص تابش مادون قرمز که منبع گرما را تشخیص می دهند، مشخص شد که که واقعاً یک نفر در قایق پنهان شده. این دوربین ها می توانند از ورای دود، مه، پارچه و سایر موانع، منبع گرما را تشخیص دهند.

Flashbangs-negahbaan.jpg

  بمب های نوری. وقتی پلیس قایقی را که سارنایف در آن پنهان شده بود محاصره کرد، معلوم نبود که او تا چه درجه ای مسلح است. برای بر هم زدن تمرکز و هوشیاری او قبل از اقدام به دستگیری یا از پای در آوردنش، از بمب نوری استفاده شد؛ بمبی که با ایجاد صدای شدید و نور بسیار خیره کننده، تقریباً فرد را بی دفاع می کند.

بمب های نوری از دهه 1960 در عملیات های نظامی استفاده شده اند، البته شاید آشنایی اکثر افراد به خاطر دیدن آنها در بازی های کامپیوتری باشد. بمب نوری بدون ایجاد مصدومیت جدی، برای 5 ثانیه سوژه را دچار نابینایی و ناشنوایی موقت می کند. گفته شده که در قایق مورد نظر، آتش سوزی کوچکی هم بعد از استفاده از این بمب روی داده که با توجه به میزان گرمای ناشی از انفجار، تعجب بر انگیز نیست.


منبع