هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

عجایب هفت گانه

عجایب هفتگانه جهان مربوط به زمانهای گذشته که پاره ای از آنها از بین رفته و نابود شده اند .
این عجایب محصول نبوغ و کوشش عالی نوع بشر است که با صرف هزینه های سنگین و طی مدتهای مدید ساخته شده و قربانیان فراوانی داده است وهریک از آنها در زمانی ساخته و پرداخته شده اند که جز ابزارهای ساده وبسیار ابتدائی چیزی در دست هنرمندان ودانشمندان زمان نبوده است . 

۱.

فار یا چراغ دریائی اسکندریه جالب ترین وشاید سودمندترین عجایب هفتگانه دنیای باستانی فاروس یا فارا سکندریه بوده است .
200 (دویست )سال پیش از میلاد مسیح ؛فرعون معروف مصر ؛بطلمیوس فیلادلفوس در جزیره ای به نام فاروس در نزدیکی بندر اسکندریه برج بزرگی ساخت که بر فراز آن آتش فراوان شعله ای شب و روز روشن بود ؛ بر بدنه برج با خط برجسته ای جمله زیر را نوشتند :
{هدیه فرعون بطلمیوس به خدایانی که وظیفه نجات دریانوردان را برعهده دارند.}
بنا به عقیده بسیاری مورخان ؛برج افتخاری این فرعون خیر خواه در حقیقت نخستین چراغ دریائی در تاریخ جهان بوده است . بزبان دیگر مخترع چراغ دریائی که جان هزاران هزار نفر دریانوردان را داده ومیدهد همان بطلمیوس فرعون بوده است.
بعدها واژه فار یا فاروس که به معنای چراغ دریائی به کار رفت از نام همان جزیره فاروس اقتباس گردید. برج دریائی اسکندریه تامدت ششصد سال در کمال استحکام برپا بود ودریا نوردان را راهنمائی میکرد ؛در سال 400 بعد از میلاد قسمتی از ان آسیب دید وپس از آن نتوانست مانند سالهای قبل بکار ادامه دهد . سرانجام در سال 375 بعد از میلاد و بر اثر یک زمین لرزه شدید سرنگون و نابود گردید .

۲.

مجسمه آپولو که مجسمه رودس نیز نامیده میشود بنا به روایات تاریخی مجسمه بزرگی بوده که در 280 سال پیش از میلاد مسیح در جزیره رودس در نزدیکی آسیای صغیر برپا شده است .
جنس این مجسمه از این برنز ؛ ارتفاع آن 100 پا یا در حدود 30 مترو هیکل وترکیب آپولو را نشان میداده است ؛ نصب این مجسمه بر روی زمین از شاهکارهای هنری محسوب میشده و مخصوصا حالت ایستادن آپولو در حالی که پاهای خود را از یکدیگر باز کرده بود بسیا جالب بوده است ؛ این مجسمه در سال 224 پیش از میلاد مسیح بر اثر یک زلزله شدید سرنگون شد و تا سالیان لسا به همان حالت دراز کشیده بر روی زمین باقی ماند ؛پس از مدت مدیدی رفته رفته مردم اطراف برای استفاده از فلز مجسمه ( برنز )
از بدنه و اطراف آن بریدند و آنرا ناقص کردند .جدا کردن قطعات فلزی مجسمه آنقدر ادامه یافت تا چیزی از آن باقی نماند !
بنا به پاره ای روایات دیگر تاریخی هنگامی که مجسمه آپولو برپای بوده کانال بزرگی از مدیترانه از میان دو پای مجسمه عبور کرده وبه بندر رودس میرسیده است ؛بسیاری نقاشی های افسانه ای نیز این حالت را نشان داده اند ؛ ولی تحقیقات تاریخ نویسان و باستان شناسان نشان میدهد که این جریان افسانه ای بیش نبوده است .

۳.

در سال 325 پیش از میلاد مسیح هنگامیکه موسولوس پادشاه کاریس (آسیای صغیر )در گذشت همسر بیوه او دستور داد تا آرامگاه بسیار مجلل و بزرگی از مرمر خالص در شهر هالی کار ناسوس برای وی بنا کرد ؛این آرامگاه که شاهکاری از هنر وذوق بشری بود خوشبختانه موردتهاجم وتخریب جنگجویان قرار نگرفت
ولی متاسفانه بر اثر زلزله شدیدی شکاف برداشت وبه چند قسمت پاره شد و رفته رفته رو به تخریب نهاد ؛در قرن نوزدهم قسمتهای گرانبها از ساختمان و کنده کاریهای این آرامگاه بموزه لندن (بریتیش میوز یوم )رسید که هنوز هم آنجاست .
نکته قابل توجه در این آرامگاه آن است که واژه آرامگاه موسولئوم در زبان انگلیسی از نام همین پادشاه یعنی موسولوی گرفته شده است .

۴.

معبد دیانا یا معبد آرتمیس 5 سال پیش از میلاد مسیح در ناحیه افه سوس در جنوب اسمیر ساخته شد در ساختمان این معبد عظیم مردم چندین شهر دست داشتند و خواه بوسیله کمکهای مادی و یا تنظیم نقشه کمک و همکاری نمودند ؛این معبد را معبد افه سوس نیز می خوانندپس از تکمیل این معبد رفته رفته جنبه تقدس پیدا کرد و از تمام نقاط برای زیارت بدانجا میشتافتند .
مساحت معبد 425 در 225 فوت بود؛معبد دارای 127 ستون بود که از مرمر مخصوص بسیار گرانبها ساخته شد طول هریک از ستون ها60 فوت (در حدود بیست متر )بوده است .درسال 365 بعد از میلاد مسیح اروس توستن تنها بخاطر کسب شهرت وقدرت
معبد را به آتش کشید ولی معبد به کلی نابود نشد و پس از چندی آنرا تعمیر کردند وتالار تازه ای جهت آن تعبیه نمودند .
بنا بر روایات تا ریخی هال مقدس (سنت هال )در همین معبد ؛بت پرستان را به پرستش
یگانه دعوت نمود و خشم تمام مردم را با این کار خود بر افروخت پس از وی نرون دستور تخریب معبد را صادر نمود و دستور نرون اجرا شد ولی باز هم آثاری از معبد باقی ماند ؛تا آخرین بقایای آنرا یک رئیس قوم گوتها از میان برد .

۵.

مجسمه زئوس در سال 437 پیش از میلاد مسیح بوسیله فید یاس ساخته شد . این مجسمه در شهر اولمپیا حاکم نشین الیاس (یونان )نصب گردید در شهر اولمپیا حاکم شاهکاری از هنر ودانش بشری بوده است ؛جنس مجسمه مرمر خالص بوده که برای تزئین قسمتهای مختلف آن از عاج و طلا استفاده شده است ؛مجسمه زئوس در خلال جنگلهای گوناگون خود بکلی نابود گشت .

۶.

بنا به روایات تاریخی باغهای معلق بابل بوسیله نبوکدنظر ( بخت النصر )ساخته شد بخت النصر ؛پس از ویران کردن معبد سلیمان در 60 سال پیش از میلاد مسیح ؛باغهای معلق را برای ملکه خود ساخت .
بنا به روایات تاریخی باغ بزرگ معلق شامل 5 طبقه با ایوان (تراس)بوده است که هر طبقه با 50 فوت فاصله بر روی طبقه بنا شده ؛هر یک از طبقات شامل مقادیر فراوانی
گل گیاه درختان کمیاب و زیبا بوده است ؛ و از آنجائیکه ارتفاع این باغ بزرگ بسیار زیاد بوده وشاخه های درختان وگلهابسوی زمین مخصوصا بطرف طبقات زیرین آویزان شده -
است؛این باغها را باغهای معلق نام داده اند ؛در حال حاضر کوچکترین اثری از این تپه و باغهای مربوط به آن وجود ندارد .

۷.

ساختمان نخستین هرم مصری از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح آغاز گردید وآخرین آن در سال 1800 پیش از میلاد رسید.
اهرام مصر که هریک شاهکاری از معماری و مهندسی وهنر بشر به شمار می روند مقبره فراعنه بزرگ مصری بوده اند که درون آنها اشیا ءگرانبهای متعلق به فراعنه و لوازم زندگی آنها بالاخره جسد مومیائی شده آنها با نهایت دقت و رعایت نکات علمی (برای محفوظ ماندنشان )قرار داده میشد؛قدیمی ترین هرم مصری در ناحیه ساکارا قرار دارد که به همین نام نیز خوانده میشود ؛بزرگترین و کاملترین هرم مصری هرم کئوپس که در نزدیکی گیزه در جنوب قاهره قرار دارد.
هرم کئوپس در حدود 13 جریب زمین را میپوشاند ارتفاع اصلی آن481 پا (فوت) بوده است ولی اکنون بعلت جابه جا کردن و برداشتن پاره ای از سنگهای بزرگ آن 450 ( چهار صدو پنجاه )فوت ارتفاع دارد . کف این هرم مساحتی معادل 756 فوت مربع را میپوشاند