هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

چرا خسته میشویم

خستگی بدن را می توان نوعی مسمومیت آن دانست .
عضلات به هنگام کار ، اسیدلاکتیک تولید می کنند و این خود باعث خستگی آنها می شود . اگر بتوانیم این اسید را از عضو خسته بیرون بکشیم ، آن عضو دوباره نیروی کار کردن پیدا می کند.
در جریان کارهای روزانه ، بدن به وسیله ( اسید لاکتیک ) مسموم می شود .

در بدن مواد دیگری نیز بر اثر فعالیت عضلات پدید می آیند که آنها را زهرا به خستگی می خوانند . خون این مواد را در بدن انسان حمل می کند ، و با خود به نقاط مختلف آن می رساند .
از اینرو تنها عضلات نیستند که احساس خستگی می کنند ، بلکه تمام بدن ، به ویژه مغز ، همه وهمه دچار خستگی می شوند .
دانشمندان آزمایش جالبی درباره خستگی انجام داده اند :
هرگاه خون سگی را که کاملا سر حال است ، به سگی خسته که از پا افتاده و می خواهد بخوابد تزریق کنند ، فوری خستگی اش برطرف می شود . برعکس ، اگر خون سگی خسته را به سگی دیگر تزریق کنند ، او نیز احساس تشنگی می کند و خواب را بر هر چیز دیگر ترجیح می دهد .
خستگی تنها یک عمل شیمیایی نیست ، بلکه عملی بیولوژیک نیز می باشد . به هنگام خستگی نباید بدن را به کار واداریم ، بلکه باید خود را رها کنیم و بگذاریم سلولها کاملا استراحت کنند . بدینوسیله ، اعضای خسته خود را از آسیب خستگی رها می سازیم . سلولهای عصبی مغز نیز مجددا نیرو می گیرند و بدن را آماده کار مجدد می سازند .
خواب همیشه برای انسان لازم است . خواب وسیله ای است که به بدن خسته ، بار دیگر نیرو می بخشد .
درباره خستگی باید یک نکته جالب را خاطرنشان سازیم . آن این که ممکن است شخصی که ساعتها پشت میز خود کار کرده و خسته شده است برای رفع خستگی نخواهد دراز بکشد ، بلکه ترجیح بدهد اندکی به گردش بپردازد . یا هنگامی که بچه ها از مدرسه می آیند ، بجای خواب و استراحت به بازی روی می آورند و جست و خیز را به لم دادن و استراحت ترجیح می دهند . آیا می دانید دلیل این کار چیست ؟
علت آن است که گاهی فقط یک قسمت از بدن مانند دستها ، پاها ، چشمها و یا تنها مغز خسته می شود . در اینصورت بهترین راه برای رفع خستگی به کار انداختن سایر قسمتهای بدن است . چه فعالیت آنها باعث افزایش در تنفس می شود . جریان خون نیز سریعتر شده ، غده ها بیشتر فعالیت می کنند . در نتیجه مواد زائدی که سبب ایجاد خستگی در بدن شده اند ، از قسمتهای خسته آن دفع می شوند .
اما اگر تمام بدن احساس خستگی کند ، بهترین چاره برایش همان خواب است .