هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

کالری چیست ؟

امروزه بسیاری از مردم مراقب حفظ کالری بدن خود هستند . حتی رستورانهایی هستند که در طرف راست صورت غذا ، مقدار کالری هر غذا را نیز برای مشتریان خود نوشته اند .
برای اینکه بفهمیم کالری چه نقشی در بدن بازی می کند ،باید نخست به طور کلی درباره تغذیه (( گفتگو )) کنیم .


علم هنوز نتواسته است بفهمد که چگونه سلولهای بدن ما غذا را به انرژی تبدیل می کنند . همچنین ما هنوز نتوانسته ایم بفهمیم که چرا سلولهای بدن ، برای انجام دادن کار خود ، نیاز به غذاهای معینی دارند و به همین دلیل می توانند از برخی غذاهای دیگر ، بکلی چشم بپوشند .
آنچه مسلم است اینکه غذا با اکسیژن هوا ترکیب و سپس بدینوسیله تجزیه و حل می شود ، درست مانند بنزینی که در موتور اتومبیل ، چون با اکسیژن هوا ترکیب می شود ، از آن احتراق به وجود می آید .
اندازه گیری (( سوخت بدن )) بوسیله (( کالری )) انجام می شود .
یک گرم کالری یعنی آن مقدار حرارتی که چون به یک گرم آب بدهند ، حرارتش را یک درجه سانتیگراد بالا می برد .
در ضمن ، ما کالری بزرگ هم داریم که هزار برابر بزرگتر از کالری ایست که هم اکنون ذکر کردیم . در اندازه گیری مقدار انرژی غذاها ، معمولا واحد کالری بزرگ را به کار می برند . یعنی برای اینکه بدانیم فلان غذا چه مقدار انرژی در بدن ما تولید می کند ، ارزش کالری بزرگ آن را اندازه گیری می کنند .
هر غذایی که در بدن ما می سوزد ، مقداری انرژی تولید می کند . برای مثال ، یک گرم پروتئین 4 کالری ، و یک گرم چربی 9 کالری حرارت در بدن ما پدید می آورند .
بدن چه مقدار کالری نیاز دارد ؟
میزان نیازمندی بدن به کالری ، با توجه به میزان کاری که می خواهد انجام شود تعیین می شود. برای مثال ، شخصی که حدود 65 کیلو وزن دارد در حال استراحت 1680 کالری در روز ، او را بس است . ولی اگر کار سبکی داشته باشد به 3360 کالری نیاز پیدا می کند و اگر کار سنگین انجام دهد ، باید 6720 کالری به بدن او برسد .
کودکان بیش ار بزرگسالان به کالری احتیاج دارند ، زیرا در بزرگسالان سوخت کالری کندتر از کودک صورت می گیرد .
در زمستان ، نیاز ما به کالری بیشتر از فصل تابستان است .
بدن سوخت خود را در حال طبیعی ، از مواد زیر تامین می کند :
1 ـ ئیدراتهای کربن
2 - نشاسته
3 ـ قند
حال اگر ما بیشتر از آنچه که نیازمندیم سوخت وارد بدن کنیم چه امری رخ می دهد ؟
در چنین هنگام ، بدن آنچه را که احتیاج دارد مصرف می کند و بقیه را برای آینده ذخیره می کند بدن می تواند تا یک سوم از مقدار کالری را که همیشه لازم دارد در خود ذخیره کند . اما زائد بر آن تبدیل به چربی می شود .
از اینرو بر ما لازم است که پیوسته مراقب کالری بدن خود باشیم .