هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

چرا گرسنه می شویم ؟

هنگامی ما غذا می طلبیم که بدنمان گرسنه شود .
اما ما چگونه گرسنگی را احساس می کنیم ؟ یعنی چگونه این آگاهی به ما دست می دهد که بدنمان نیاز به غذا دارد ؟
مردم می پندارند که احساس گرسنگی هنگام خالی بودن شکم است . ولی هرگز اینطور نیست ، زیرا انسان هنگام تولد نیز شکمش خالی است ، ولی برای چند روز او احساس گرسنگی نمی کند. همینگونه شخص بیمار یا تب دار غالبا خالی بودن شکم خود را احساس نمی کند .
پس گرسنگی هنگامی شروع می شود که خون از برخی از مواد غذایی خاص تهی گردد . چون رگهای خونی این مواد را از دست میدهند ناگهان بخشی از مغز که (( مرکز گرسنگی )) نام دارد از آن با خبر می شود .


مرکز گرسنگی مانند یک ترمز ، پیوسته معده و روده ها را تحت کنترل خویش قرار نگاه داشته است . در تمام مدتی که خون غذای کافی دارد ، مرکز گرسنگی فشاری برای ما وارد نمی آورد . اما همینکه خون فاقد مواد لازم گردید احساس می کنیم که کعده و روده ها سخت بر انگیخته می شوند . این نیست مگر آنکه مرکز گرسنگی در مغز ، آنها را اینگونه به تلاش وا داشته است .
فعالیت فوق العاده معده و روده ها سبب غرغر شکم نیز می شود . از اینرو آدم گرسنه غالبا صداهایی از درون شکم خود می شنود .
هنگامی که ما گرسنه هستیم ، بدنمان به غذای مخصوصی نیاز ندارد . در این هنگام فقط او غذا می خواهد ، غذا به هر شکلی که باشد .
ولی از طرف دیگر ، اشتهای ما نمی گذارد که شکممان به یک نوع غذای خاص و یکنواخت قناعت کند . به علاوه ،اینگونه غذا رسانی به بدن بر خلاف اصول بهداشت می باشد . به عبارت دیگر ، این مشکل است مقدار غذایی را که ما لازم داریم همیشه آن را مثلا به شکل سیب زمینی تامین کنیم . از اینرو آن را به صورت سوپ در آورده ، با افزودن گوشت و سبزی ، هم غذای بدن را تامین کرده و هم اشتهای لذت طلب خود را راضی نگه داشته ایم .
حال ببینیم تا چه مدت می توان بدون غذا زندگی کرد ؟
این امر بستگی به خصوصیات فردی هر شخصی دارد . آدم خونسرد و آرام می تواند مدت طولانی تر از شخص عصبانی و تند مزاج ، بدون غذا ، بسر ببرد ، زیرا هرچه انسان آرام تر باشد ، پروتئین بیشتری در بدن خود ذخیره می کند .
زنی در جنوب آفریقا رکورد جهانی بی غذا ماندن را شکسته است .
می گویند وی می تواند 102 روز بدون آب و غذا بماند و زندگی کند .