هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

چگونه بدن ما رشد می کند ؟

موجودات زنده همه رشد می کنند . رشد ، یعنی بزرگ شدن و این یا به لحاظ ساختمان بدن است، یعنی آنکه اندام وشکل ظاهری ما روبه کمال می رود ، یا به لحاظ قدرت بر انجام کارها .
نیروهایی که سبب رشد موجود زنده می شوند ، بیشتر در بدن خود او نهفته اند . از این رو آنها را چگونگی های موروثی نامیده اند .


همه حیوانات ، که انسان هم جزء آنهاست ، برای رشد چنین مرحله را می پیمایند . مراحل رشد عبارتند از :
1 ـ رویان ( یا جنین در مراحل ابتدائی رشد )
2 ـ جنین ( در آخرین مراحل رشد )
3 - دوران شیر خوارگی
4 - کودکی
5 - نوجوانی
6 ـ بلوغ کامل
7 ـ پیری
برخی از جانوران ، دوران خردسالیشان بسیار طولانی است . ولی برعکس بعضی از پرندگان همین که از تخم بیرون آیند ، می توانند پرواز کنند .
خوکچه هندی نیز سه روز پس از تولد می تواند از خود مراقبت کند . ولی انسان راه کمال را حدود بیست سال طی می کند .
کودک ، به هنگام تولد ، دارای همه سلولهای عصبی می باشد . این سلولها در مغز او ، در ستون فقراتش و همچنین در سراسر اعضای بدنش گسترده اند . همگام با رشد تدریجی سلولهای عصبی ، انسان بهتر می تواند بر حرکات خود مسلط باشد و بهتر انجام کارها را از دیگران فرا گیرد .
افراد انسان همه تقریبا مثل هم رشد می کنند . با اینوصف ، تفاوتهایی هم در میانشان دیده می شود که قابل اهمیت نیست .
چگونگی رشد هرکس مخصوص خود اوست . هرکس مراحل رشد را تند یا کند و یا به طور عادی می پیماید .
رشد بدن انسان در هفته نخست ، پس از تولد ، بسیار سریع است . ولی سپس سرعت آن کم می شود ، به طوری که این کاهش حتی پس ار پایان سال اول عمر نیز کاملا محسوس می شود .
از آن پس ، در سراسر دوران خردسالی ، انسان به طور عادی و کند پیش می رود . ولی همین که این مرحله به پایان برسد ، دوباره جریان رشد او سرعت می یابد . پایان دوران خردسالی برای دخترها معمولا بین یازده تا سیزده سالگی است و برای پسرها بین دوازده تا چهارده سالگی.
از این هنگام به بعد ، رشد برای مدتی دوباره سریع می شود . آنگاه بار دیگر آهسته شده ، آرام آرام آنقدر پیش می رود تا سرانجام به حد کمال خود می رسد . در اینجا دیگر رشد از پیشروی باز می ایستد .
آیا طول و عرض بدن انسان ، هر دو با هم رشد می کنند ؟
خیر ، این کار به تناوب صورت می گیرد . یعنی نخست او برای مدتی از (( طول )) رشد می کند و سپس برای مدتی هم از پهنا و عرض بدن .
برای بیشتر افراد یک دوره (( چاقی )) وجود دارد که در حدود یازده تا دوازده سالگی پیش می آید . ولی بعد که قد می کشد ، این چاقی از بین می رود .