هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

از کدام نقطه ساعت شروع شد ؟

اکنون که ما می توانیم با هواپیمای جت ، مسافتهای زیادی را اینگونه سریع بپیماییم ، اختلاف ساعت ، در نقاط مختلف جهان ، بیشتر محسوس گشته است .
مثلا ما می توانیم (( نیویورک)) را در ساعتی معین ترک کنیم و اندکی بعد در((لوس آنجلس)) پیاده شویم . همینکه به آنجا می رسیم خواهیم دید که اختلاف ساعت میان این دو شهر چقدر محسوس است.


امریکا دارای چند منطقه زمانی است . این تقسیمبندی به سال 1833 صورت گرفت و طبق آن، ایالات متحده امریکا به چهار منطقه یا چهار کمربند زمانی تقسیم گردید .
این مناطق عبارتند از :
منطقه شرقی
منطقه مرکزی
منطقه کوهستانی
منطقه اقیانوس آرام
البته این تقسیم بندی از روی نصف النهار صورت گرفته . نصف النهارها چندین خط فرضی هستند که بر سطح کره زمین از قطب شمال به قطب جنوب ، کشیده شده اند .

کمربند زمانی چیست ؟
نخست دایره ای گرداگرد زمین ترسیم می کنیم که 360 درجه دارد . هر 15 درجه از این دایره یک کمربند زمانی خوانده می شود . پس ما 24 کمربند زمانی داریم .
توضیح آنکه در هر 15 درجه یک نصف النهار ترسیم می کنیم و هر آن قسمت از زمین که میان دو خط نصف النهار قرار گرفته ، یک کمربند زمانی یا یک منطقه زمانی نامیده می شود .
هر منطقه زمانی با منطقه پهلویی خود یک ساعت اختلاف دارد . اما نقاطی که در داخل یک کمربند زمانی واقعند ، همه از لحاظ ساعت باهم یکی هستند . بنابراین ، اگر به سمت مشرق در روی زمین حرکت کنیم ، از هر کمربند زمانی که بگذریم ، زمان یک ساعت به جلو می رود . مثلا اگر در کمربند نخستین که مبدا حرکت ماست ساعت 10 باشد ، همان لحظه در کمربند بعدی ساعت 11 است .
برعکس ، اگر بسوی مغرب حرکت کنیم ، از هر کمربندی که بگذریم ، زمان یک ساعت به عقب میرود .
اکنون به نقشه فوق نگاه کنید . می بینید که همه نصف النهارها را بر خلاف معمول با خطوط راست ، ترسیم نکرده اند . علت آن است که برخی از کشورها می خواهند که ساعت در همه جای سرزمینشان یکسان باشد . از اینرو ، نقاطی که باید در کمربند زمانی مجاور واقع شود ، چون نزدیک به منطقه زمانی دیگر است ، همه را با هم داخل یک منطقه بشمار می آورند تا برای همه ساعت واحدی را در نظر گرفته باشند .
پس به همین دلیل است که در نقشه فوق می بینید برخی از خطوط نصف النهارها کج و معوج کشیده شده اند .
از باب مثال ، جورجیا ، بیشتر سرزمین فلوریدا و قسمت پایین شبه جزیره میشیگان می بایست به لحاظ کمربند زمانی در منطقه مرکزی اکریکا واقع شده باشند ، در حالی که همه را جزء منطقه شرقی بشمار آورده اند .
بسیار خوب ، پس از آنکه مناطق زمانی را در روی کره زمین تعیین کردیم و دانستیم که هر منطقه پهلویی خود یک ساعت اختلاف دارد ، ببینیم از کدام نقطه دنیا این اندازه گیری را شروع کرده اند . یعنی مبدا ساعت کجاست ؟
مبدا ساعت از منطقه گرینویچ در انگلستان است که بر روی نصف النهار صفر قرار گرفته است بنابراین ، اگر از این نقطه بسوی مشرق بروید باید در هر 15 درجه یک ساعت بیفزایید ، ولی اگر به سمت مغرب بروید باید در هر 15 درجه یک ساعت کم کنید .
مثال = هرگاه در (( گرینویچ )) ساعت 12 ظهر باشد ، در کالیفرنیا ساعت 4 صبح است . زیرا از گرینویچ تا کالیفرنیا باید 9 منطقه زمانی را ، که هر یک 15 درجه است ، به سمت مغرب بپماییم .
ولی اگر در (( گرینویچ )) ساعت 12 ظهر باشد ، در مصر 2 بعد از ظهر است . زیرا اگر بخواهیم از گرینویچ ، به مصر برویم باید به سمت مشرق فقط از دو منطقه زمانی بگذریم .
خط بین المملی تاریخ چیست؟
در آن طرف کره زمین ، درست در نقطه مقابل گرینویچ ، خط مفروض دیگری ترسیم شده که نامش خط بین المللی تاریخ است .
اگر شما از این خط بگذرید و رو بسوی مغرب داشته باشید ، یک روز کامل را از دست می دهید . ولی اگر رو به مشرق از آن عبور کنید یک روز کامل را بدست آورده اید