هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

آیا کریستف کلمب نخستین کاشف آمریکا بود؟

هنگامی که از کشف سخن می رانیم معنای ویژه ای از آن منظور داریم .
وقتی می گوییم فلان جا کشف شده منظور اینست که مردمی متعلق به تمدنی ، برای اولین بار ، قدم به آنجا گذاشته اند ، بی آنکه از خود آنان کسی قبلا آنجا را هرگز دیده باشد .
بنابراین ، کاشف به کسی می گویند که بدینگونه برای اولین بار به جایی رفته و مردم و تمدن آنجا را به چشم دیده است . پس چنین سرزمینی را او کشف کرده است .

اما اگر معنای کشف اینست پس چرا نگوییم که پیش از آمدن این کاشف یعنی کرستف کلمب ، خود مردم آن سرزمین ، کاشف آنجا بوده اند ؟
به هر حال ، از دیدگاه تمدن غربی ، می گوییم که کلمبوس امریکا را کشف مرده است ، زیرا پس از کشف وی بود که مردم از دنیای قدیم پیوسته به این دنیای جدید روی آوردند و آنجا را پر جمعیت کردند .
با صرفنظر از این مطلب باید این نکته را نیز بگوییم که پانصد سال پیش از آنکه کلمب چشم به دنیا گشاید ، نروژی ها آنجا را تا حدودی کشف کرده بودند . آنها بسوی غرب به راه افتادند و به ایسلند ، سپس به گرینلند و سر انجام به سرزمین اصلی امریکا ، دست یافتند .
با اینهمه ، آیا می دانید که چینی ها سرگذشتی از یک مسافرت قدیمتر در باره امریکا نقل می کنند ؟
آنها می گویند : کشتیرانان چینی در سیاحت خود به جایی رسیدند که همان کالیفرنیای امروزی است .
در میان مردم جزایر دریای جنوب نیز ترانه ای خوانده می شود که درباره مردان بزرگ و ملی خود سروده اند. یعنی آنانی که در روزگاران بسیار قدیم ، از راه دریا به آمریکای جنوبی رسیدند.
این واقعه نیز مدتها پیش از آن رخ داد که سفید پوستان به امریکای جنوبی یا به جزایر دریای جنوب پا گذاشتند .
این چیزها که ما را وا می دارد که بگوییم صدها سال پیش ،‌کشفهای متعددی درباره امریکا صورت گرفته و بی شک قرنها پیش از کلمب ، مردمی دیگر امریکا را می شناختند .
ما حتی می توانیم بگوییم که نه کلمبوس و نه نروژیها هیچکدام ابتکار (کشف) امریکا را در دست نداشتند . چرا که سرخپوستان قرنها پیش از ورود سفید پوستان ، در خاک امریکا می زیستند ، و اینان بودند که به راستی امریکا را کشف کرده بودند .
هرگز کسی نمی تواند مدعی شود که سرخپوستان سفری برای کشف امریکا نپیموده باشند . چه گفته اند که سرخپوستان از آسیا به این سرزمین آمده اند .
ما به درستی نمی دانیم که چه هنگام و چگونه آنان سفر خود را به امریکا آغاز کردند .ولی تصور می کنیم که دستیابی شان به این سرزمین ،‌قرنها به طول انجامیده و گویا از راههای گوناگونی ناگهان به آنجا قدم نهاده باشند .
همچنین ممکن است سرخپوستان دیدبانهایی هم در اختیار داشتند که پیشاپیش آنان رفته ،‌راهها را در خشکی یا دریا ، تعین می کردند .
این دیده بانها را می توان کاشفهای واقعی امریکا دانست که برای سرخپوستان ، کار می کردند .