هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است
هنرآموز

هنرآموز

محمدهادی میرزایی || هنرستانی بودن افتخار من است

معرفی رشته های هنرستانی / فناوری های برق و الکترونیک


برق و الکترونیک یکی از گروه های تحصیلی فنی و مهارتی است که در هنرستان‌ها ارائه می‌شود و به دانش‌آموزان مهارت‌های لازم برای نصب، تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی را می‌دهد و شامل دو گرایش اصلی است:

الکتروتکنیک: در این گرایش، دانش‌آموزان با مبانی برق، اصول اندازه‌گیری الکتریکی، سیم‌کشی ساختمان، برق صنعتی، ماشین‌های الکتریکی، مدارهای الکتریکی، طراحی و ساخت ترانسفورماتورهای فشار ضعیف، سیم‌پیچی انواع موتورهای الکتریکی، تعمیر لوازم برقی خانگی، ساختمان هوشمند و انرژی های نوین آشنا می‌شوند.

الکترونیک: در این گرایش، دانش‌آموزان با مبانی الکترونیک، مدارهای الکترونیکی، مدارهای منطقی، میکروکنترلرها، مدارهای مجتمع، مدارهای تقویت کننده، مدارهای مخابراتی، مدارهای رادیویی و تلویزیونی، مدارهای صوتی و تصویری و تعمیر لوازم الکترونیکی آشنا می‌شوند.

 

 

برای ورود به این گروه، دانش آموزان باید پس از پایان کلاس نهم، انتخاب رشته کنند و در شاخه های فنی و حرفه ای یا کاردانش در زمینه صنعت، رشته الکتروتکنیک یا الکترونیک یا برق صنعتی و یا نصب و سرویس آسانسور را انتخاب کنند و سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم  را در هنرستان ها ادامه تحصیل دهند.

فارغ‌التحصیلان این گروه می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از صنایع و خدمات الکتریکی و الکترونیکی فعالیت کنند یا با شرکت در آزمون کنکور، به دانشگاه های فنی و حرفه ای یا سراسری وارد شوند و در رشته های مرتبط ادامه تحصیل دهند. برخی از شغل‌های مرتبط با این رشته عبارتند از: الکتریکی ساختمان الکتریکی صنعتی الکترونیکی صنعتی تعمیرکار لوازم برقی و الکترونیکی نصاب و تعمیرکار مدارهای مخابراتی نصاب و تعمیرکار مدارهای رادیویی و تلویزیونی  نصاب و تعمیرکار مدارهای صوتی و تصویری مدیر و کارشناس فنی واحدهای تولیدی و خدماتی الکتریکی و الکترونیکی